Home cultuur Ticketverkoop voor heropstart cultuursector geen stormloop: “Zonnig weer en onwennigheid temperen knaldrang” 
cultuur - juni 9, 2021

Ticketverkoop voor heropstart cultuursector geen stormloop: “Zonnig weer en onwennigheid temperen knaldrang” 

Ticketverkoop voor heropstart cultuursector geen stormloop: “Zonnig weer en onwennigheid temperen knaldrang” 

Wachten op versoepelingen in de cultuursector voelde voor velen een beetje als “Wachten op Godot”. De theater-, film- en concertzalen zijn al sinds eind oktober gesloten voor publiek. Het is dan ook ironisch dat het de voorstelling “Wachten op Godot” is die meerdere keren moest worden uitgesteld door cultuurhuis Toneelhuis. In het iconische toneelstuk van Samuel Beckett (spoiler!) komt Godot namelijk nooit opdagen.   De versoepelingen in de cultuursector kwamen er gelukkig wel. “Corona gaf een extra laag aan het toneelstuk”, vertelt Leen Van de Put van Toneelhuis. “Omdat het niet mogelijk was om het stuk te spelen voor alle mensen die initieel een ticket hadden gekocht, was het voor hen écht wachten op niets.” Kleine en grote cultuurhuizen geven net zoals Toneelhuis aan dat de gehoopte grote drukte op de ticketwebsites voorlopig uitblijft.   Bekijk hier het filmpje dat Toneelhuis op Instagram postte om hun heropening aan te kondigen, de tekst loopt daaronder verder:  Zon, EK en gesprekken om in te halen Met het zonnige weer lijken mensen liever een terrasje te reserveren dan een zitplaats in een overdekte theaterzaal: “Zon én het EK, dat is niet het ideale moment om tickets te verkopen voor een theatervoorstelling”, vertelt artistiek leider van KVS, Michael De Cock. Podium KVS wacht niet op versoepelingen en opent eind april: “Voorstelling zal doorgaan, ook als het niet mag” vr 09 apr 09:01 “Maar we willen een stevig signaal geven aan de overheid. Als we mogen spelen, dan doen we dat, (relatief) volle zaal, of niet.” KVS kondigde in april al aan dat ze voorstellingen ging plannen, hoewel er nog geen versoepelingen waren aangekondigd vanuit de overheid. Uiteindelijk werden die uitvoeringen gebruikt als testevents. Vanaf vandaag gaat het doek écht open, zonder het label van testevenement. De zomer is niet meteen het cultuurseizoen bij uitstek. Veel cultuurhuizen sluiten hun deuren zelfs in de zomer. Lokaal cultureel centrum Palethe in Pelt ontwierp voor een keer een speciaal zomerprogramma, maar geeft aan dat de tickets niet meteen de deur uitvliegen: “In de zomerperiode opteren mensen sneller voor een buitenactiviteit”, stelt een medewerker.   Zon én het EK, dat is niet het ideale moment om tickets te verkopen voor een theatervoorstelling Michael De Cock, KVS Cultuurcentrum De Schakel in Waregem nam om die reden de beslissing om vooral buitenvoorstellingen te organiseren. Hun zomerreeks “Binnenstebuiten” vindt plaats op het grasplein naast het centrum: “We hebben een podium gebouwd en gezorgd dat er 325 plaatsen beschikbaar zijn, zo genieten mensen ondertussen van het mooie weer én kunnen we meer mensen op een veilige manier ontvangen”, vertelt een medewerker.  Eindelijk reprise Over het algemeen heerst er toch een voorzichtig hoera-gevoel bij de cultuurhuizen: “We mogen eindelijk weer en daar zijn we natuurlijk blij om!”, stelt Robrecht Penders van het Leuvense cultuurcentrum 30cc hoopvol. “We voelen zeker dat er belangstelling is voor onze voorstellingen, hoewel we voor de meeste niet alle tickets kwijt kunnen”, bevestigt ook directeur Jan Bourgeois van cultuurcentrum Zwaneberg in Heist-op-den-Berg.  De mensen staan te popelen om eindelijk te komen kijken naar de voorstelling waarvoor ze maanden geleden al een ticket kochten Jasper Kuylen, Arenbergschouwburg AFP or licensors Coronacrisis in cultuursector Tot 90 procent van publiek snakt naar cultuur, blijkt uit grote enquête bij 22.000 mensen ma 12 apr 18:28 De Arenbergschouwburg van Antwerpen heeft zelfs geen last van een trage opstart. Dat kan te maken hebben het met feit dat de meeste van hun voorstellingen enkele keren zijn uitgesteld en al lang waren uitverkocht: “De mensen staan te popelen om eindelijk te komen kijken naar de voorstelling waarvoor ze maanden geleden al een ticket kochten”, zegt Jasper Kuylen van de Arenbergschouwburg in Antwerpen. Ook de nieuwe voorstellingen doen het er goed.  Michael De Cock van KVS is eveneens optimistisch over het seizoen. “We speelden met ons gezelschap “Peeping Tom” vorige week al in Parijs, dat voelde totaal niet onwennig. Ik denk niet dat mensen zich nog angstig zouden voelen in een zaal”, zegt hij. “Ik twijfel geen seconde: de die hard cultuurliefhebbers komen al, de rest volgt ongetwijfeld.”  Bekijk hier de slagzin “La cultura es segura” oftewel “Cultuur is veilig” op de Koninklijke Vlaamse Schouwburg bij de eerste testevenementen, de tekst loopt daaronder verder:  Geen raket, maar een dieselwagen Michael de Cock wijdt de gematigde drukte gedeeltelijk aan de online communicatie: “Onze heropening wordt enkel online aangekondigd, normaal gezien zouden wij met brochures werken, maar dat is niet evident in deze periode.”  Na een lange tijd van isolatie, moet je waarschijnlijk wennen aan het idee om opnieuw deel te zijn van een publiek Robrecht Penders, 30cc Dat de virtuele communicatiestrategie niet altijd optimaal zijn vruchten afwerpt, merkt ook lokaal cultuurhuis cc Palethe Pelt: “Pre-corona werkten wij met info-avonden waarop we ons aanbod uitgebreid voorstelden, daarna konden mensen dan fysiek tickets kopen aan de balie”, vertelt een medewerker. “Nu delen we ons programma enkel online, waardoor de informatie een deel van ons gewoon publiek niet bereikt.”  Bekijk hier het programma in cc Palethe Pelt dat opnieuw via brochures wordt verspreid voor het volgende seizoen, de tekst loopt daaronder verder:  Robrecht Penders van het Leuvense cultuurcentrum 30cc verwacht dat mensen nog even moeten wennen aan samenkomen in een grote zaal: “Na die lange tijd van isolatie, zijn sommige mensen misschien nog wat bang om meteen in een gesloten ruimte naar een toneelstuk of concert te komen kijken. Iets veranderen in je psyche, dat kost een beetje tijd”, stelt hij.    Cultuurweelde De meeste cultuurhuizen hebben ook nog voorstellingen op de planning staan die al vaker zijn uitgesteld. Die tickets werden vaak al gekocht toen er nog geen sprake was van corona. Omdat de capaciteit nog altijd beperkt is,  moeten er meer voorstellingen plaatsvinden om alle mensen die een ticket kochten een voorstelling aan te bieden. Dat maakt dat voorstellingen elkaar af en toe overlappen.  Bekijk hier een foto van de Bourlaschouwburg, waar vanaf vandaag de stoelen weer gevuld mogen worden, de tekst loopt daaronder verder:  © Alexander Dumarey “Veel centra doen op dit moment een inhaalmanoevure: er is ongelofelijk veel aanbod”, vertelt communicatiemedewerker Eva Decaesstecker van Kaaitheater. “Laat er maar weelde zijn, wij zijn er niet rouwig om als onze collega’s een avond meer volk trekken dan wij”, voegt Michael de Cock daar aan toe. “Eindelijk weer cultuur.” 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *